| ردیف | نیمسال تحصیلی | نوع آزمون | پاسخنامه تستی | پاسخنامه تشریحی | توضیحات |
|---|---|---|---|---|---|
| 1 | تابستان ۱۴۰۴ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 2 | ۱۴۰۳-۱۴۰۴-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 3 | ۱۴۰۳-۱۴۰۴-۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 4 | تابستان ۱۴۰۳ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 5 | ۱۴۰۲-۱۴۰۳-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 6 | ۱۴۰۲-۱۴۰۳-۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 7 | تابستان ۱۴۰۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 8 | ۱۴۰۱-۱۴۰۲-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 9 | ۱۴۰۱-۱۴۰۲-۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 10 | تابستان ۱۴۰۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 11 | ۱۴۰۰-۱۴۰۱-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 12 | تابستان ۹۹ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 13 | ۹۸-۹۹-۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 14 | تابستان ۹۸ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 15 | ۹۷-۹۸-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 16 | ۹۷-۹۸-۱ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 17 | تابستان ۹۷ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 18 | ۹۶-۹۷-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 19 | تابستان ۹۶ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 20 | ۹۵-۹۶-۲ | تستی | ![]() | ![]() | |
| 21 | ۹۵-۹۶-۱ | تستی | ![]() | ![]() |
برای داوری درباره این باور حقوقی که میگوید با توجه به اینکه در قانون نشر اکاذیب جرم محسوب میشود و اکاذیب به معنی دروغ هاست، پس نشر یک دروغ را نمیتوان در قالب چنین جرمی جای داد، باید به تفسیر واژهای یا لفظی رجوع کنیم.در تفسیر لفظی، معنای واژهها به طور مستقیم و با استناد به معنای عادی کلمات مدنظر است و اراده و هدف قانونگذار در این سطح از تفسیر، معمولا از طریق واژه های به کار رفته در متن مشخص میشود.
واژه "اکاذیب" به طور معمول به معنای دروغها یا بیانات کذب است و در قالب جمع استعمال میشود تا کلاس کلی از بیانات کذب را نشان دهد.از منظر تفسیر لفظی، این کلمه به همان معنای عینی و لغوی خود میماند و محدود کردن آن به صرفا چند دروغ یا به صورت مفروضی برای یک مورد خاص نیازمند دلیل دیگری نیست.بنابراین ادعای اینکه "شامل نشر یک دروغ نمیشود" با مراجعه به معنای لغوی واژه، تفسیر پذیر است مگر اینکه متن به وضوح از محدودیت خاصی صحبت کند که در این صورت باید به تفسیر غایی یا قیاسی مراجعه کرد.
از منظر گزینه های داده شده، این باور با انتخاب "تفسیر لفظی" همخوانی دارد زیرا به استفاده مستقیم از معنای واژه و عدم خودداری از گنجاندن موارد گوناگون بیانی کذب در قالب تعریف قانونی اشاره میکند.سایر گزینهها، مانند تفسیر غایی که به هدف و مصلحت قانون و اراده قانونگذار توجه میکند، یا تفسیر قیاسی که دامنهای فراتر از متن را در نظر میگیرد، مستلزم استدلالی فراتر از معنای لفظی کلمه است و در این مورد با متن به کاررفته در قانون همخوانی ندارد.
بنابراین پاسخ درست گزینه 1 است.